تنها کاری که باید برای کتاب موسیقی کبیر انجام داد

جامع بدان جهت که خواننده با پیگیری و درک خطوط ارتباطی کتاب متن، مثال ها، تصاویر و ملحقات صوتی آن خواهد توانست با موسیقی غرب آشنا شود. یعنی طنین به نوع، تعداد و دامنههای هماهنگهایی که ایجاد شدهاند، وابسته است. اگر موج صوتی حاصل از پیانو و ویولون را با هم مقایسه کنیم و در هر دو مورد فرکانس صوت اصلی 440 باشد، تعداد و دامنة هماهنگهایی که در ساختن این موج مرکب سهیم هستند، متفاوت خواهد بود. اما نغمات زمانی برای ما طبیعی هستند که درک زمانی معقولی داشته باشند بنابراین حتی در سریعترین قطعات موسیقی از یک دهم ثانیه کوتاهتر را طبیعی نمی دانیم. قبل ازشروع هر بخش از درس ها لغات مربوط به آن بخش ارائه شده و معانی به طور دقیق بیان شده اند بنابراین بدون مشکلی آن بخش را متوجه خواهید شد. بنابراین نغمه صوتی است که در یک ارتفاع به مدت قابل درک برای گوش انسان شنیده شود و هرچه ارتعاشات صوت پایه و هارمونیکهای آن منظم تر باشد درجه نغمگی آن بالاتر است و هرچه نامنظمتر باشد، درجة نغمگی آن کمتر می شود.

کتاب آموزش موسیقی

پس اصوات همه می توانند نغمه باشند اما درجة نغمگی آنها با هم متفاوت است لذا از هر صوتی می توان در موسیقی استفاده کرد پس از این مسأله است که نسبت معین ارتفاع آن صوت با صوت دیگر موسیقی را می سازد و نسبت نامعین، سر و صداهای اطراف ما را به وجو می آورد. از خاطرات نقل شده ایشان ، به تکلیف ادبیات محول شده به وی در سوییس من باب تفسیر قطعه ای از شعر” روسو” می توان اشاره کرد کتاب موسیقی . که البته این عمل شاید آغازی پرنفوذ بریتانیا در ایران باشد. زمان درس خواندن من متغیر بود یعنی اوایل که شروع به خواندن کردم حدود 4 الی 5 ساعت می خواندم بعد ساعت مطالعهام را بالا بردم و در ایام عید و بعد از عید روزی 8 الی 10 ساعت می خواندم. و ارباب ادب ودانش و فلسفه را در آنجا گ رد آورد .در زمان شاه عباس کبیر ، اصفهان شهری بزرگ ب ا ششصدهزارتن نفوس بود. علاوه بر آن او استاد نظریه موسیقی بود;کتاب موسیقی کبیر که در غرب با نام کتاب موسیقی عرب شناخته می شود که در واقع مطالعه تئوری موسیقی ایرانی در عصر خویش است.این کتاب همچنین مبانی فلسفی موسیقی، ویژگی های جهانی و همچنین تاثیر آن بر روی روح را تشریح می کند.

کتاب های خوب

کافی است که یک رویهی منظم برای انجام دادن کارها در پیش بگیریم. با این حال، توجه داشته باشید که برای LEFT JOIN و RIGHT JOIN، ترتیب جداول در کوئری SQL مهم است. اشکالی که در درک تعریف قدما که برای ما ایجاد می شود، مسأله درنگ است. منظور این است که نباید تصور کرد که نغمه حتما صوتی است که باید تا ارتعاش کند تا محو شود و برای این باید مدتی طول بکشد زیرا در این صورت نغمات « استوکاتو » از تعریف خارج می شوند. به هر حال نغمه جزوی از صوت است که ارتفاع آن ثابت است اما صوت می تواند متغیر باشد و در واقع صوت عام است و نغمه خاص. انگار خود قدما هم نمی توانستند بفهمند که فرق صوت با نغمه چیست. همچنین طویل شدن مدت یک صوت بیش از یک دقیقه یا بیشتر، فلسفة موسیقی بودن صوت را به دلیل از دست رفتن وزن به کلی از بین می برد مگر در صنعت ترکیب اصوات یا هارمونی که به دلیل حضور همزمان چند نغمه با هم، این مسأله مرتفع می شود. البته مرزی نمی توانیم تعیین کنیم که بگوییم از اینجا به بعد دیگر صوت ما نغمه نیست و فقط صوت است بلکه از یک جایی وارد محدوده ای می شویم که تشخیص آن فقط در کاربرد مشخص می شود اما هرچه صدای هارمونیکهای صوت نسبت به پایه بلندتر شنیده شود، نغمه ناخالص تر و غیر موسیقایی تر می شود مثلا غرش صدای حیوانات وحشی ملغمه ای اصوات است که نامنظم هستند بنایراین در موسیقی صدای شبیه به آن استفاده نمی شود ولی بلبل صدای کاملاً موسیقایی تری نسبت به حیوانات دیگر دارد.

ارتفاع صوت با فرکانس موج اصلی که موج مرکب از آن ساخته میشود، تعیین میشود. ثانیاً ارتفاع آن تغییر نکند و به قول شیوخ بر حدی از زیر و بمی درنگ کند. صوتی که انسان با دستگاه شنوایی خود درک میکند، بر حسب سه مشخصه بلندی، ارتفاع و طنین بیان میکنند. واین بحث که نغمه، صوتی است که در قیاس با اصوات دیگر باید نسبت ملایمی داشته باشد منتفی و اشتباه قدما و متاخرین در درک نسبی بودن نغمه در کاربرد آن در موسیقی است. سازها و صدای انسان و برخی حیوانات و پرندگان و همینظور برخی صداهای طبیعی، درجه تولید نغمه آنها بالاست. اما برخی صدا ها اینطور نیستند. همین گزارش حاکیست بیش از هزار سال از تالیف این کتاب فاخر می گذرد و مرحوم دکتر مهدی برکشلی، استاد فیزیک و متخصص موسیقی ، که به واسطه پژوهش های ژرف و وسیعش در زمینه علم موسیقی و نظریات فارابی در ایران لقب” فارابی ثانی” یافت، ترجمه فارسی کتاب ” موسیقی کبیر” را همراه با توضیحات تکمیلی ارائه کرده اند و جامعه علمی ایران و علاقمندان به فرهنگ ایرانی و علم موسیقی سال ها در انتظار انتشار این اثر بوده اند و سرانجام انتشارات سروش کتاب موسیقی کبیر را در ۶۱۲ صفحه و قطع رحلی منتشر کرد.  Conte​nt was g᠎en᠎er​ated ᠎with t᠎he  he lp of G​SA Con tent G enerator DE MO.

دیدگاهتان را بنویسید