چگونه محصول خود را فراری کتاب بسازیم

این شد که میز کتاب های پرمخاطب و نمایشگاههای روی در و دیوار کتابخانه را با کتابهای خوب (که خیلیهایشان را هم نخوانده بودم اما در مورد آنها شنیده بودم) و پرفروشهای نشر پر میکردم که اگر پرسیدند به سمت آنها راهنمایشان کنم( انصافا همین کار را هم بعضی ها نمیکنند) اما خیلی افاقه نکرد چون آنها یک قدم جلوتر می آمدند و میگفتند خب داستان این چیست؟ مثلا کتابی که من عاشقش بودم و با کلی ذوق و شوق برای کاربر توصیف میکردم را سری بعد میآورد و میگفت اصلا خوب نبود! البته این وسط کم هم نبودند افرادی که از کتابهایی که معرفی میکردم راضی بودند و دفعه بعد هم صاف میآمدند سراغ خودم که یکی دیگه تو همین مایهها چی سراغ داری؟ اما همه اینها که گفتم مربوط به کاربرانی می شد که یا تازه میخواستند کتاب خوانی را شروع کنند (و جای چند سال پیش خودم بودند که تازه آمدم کتابخانه و کتابدار کتابخانه جین ایر را بهم معرفی کرد و با همان عاشق کتاب شدم) و یا آنهایی که هم سطح خودم بودند و باز هم می توانستم از پس معرفی کتاب بهشان بربیایم. برای همین این بار آمدم و لا به لای این کتابهای پرمخاطب آنهایی را که خودم خوانده بودم را هم گذاشتم.

چیزی که شما نکردید توجه کنید در مورد کتاب بسیار موثر است – اما بسیار ساده

دفعه بعدی که میآیند هر کدام به آن یکی میگوید که از این چند کتابی که این بار خوانده کدامش خوب بوده و به دوستش پیشنهاد میکند که حتما بخواند و من که همیشه شاهد این مکالماتشان هستم حسابی به خودشان و دوستیشان حسودی میکنم. به عبارت دیگر او میگوید که گاهی مجبور است مطالبی را که مطالعه میکند که مورد علاقهاش نیست و اساسا اگر دست خودش بود هیچ وقت آنها را نمیخواند یا احتمالا از چند فرسخیشان هم رد نمی شد؛ اما به واسطه کارش باید در آن زمینه مطالعاتی داشته باشد. در میان منابع تفسیر کشاف بیش از همه مورد استناد قرار گرفتهاست. البته این موضوع در همه کتابخانهها مهم است اما به نظر من در کتابخانههای عمومی اهمیتش بیشتر هم میشود. جهت مطالعه مقالات مشابه یا اطلاع از قیمت ارزهای دیجیتال مانند قیمتTether می توانید به وب سایت نیپوتو مراجعه کنید. کتابخانهها نیز میتوانند با استفاده از این پتانسیل برخی از کاربرانشان، برنامههایی را در جهت مشاوره خواندن ترتیب دهند. بسیاری از آنها در حوزه مطالعات خودشان به جایی رسیدهاند که احتمالا میتوانند از به کسانی که به آن حوزه علاقه دارند، راهنمای خوبی برای مطالعه در آن حوزه باشند و این یکی از پتانسیلهایی است که ما در کتابخانهها چندان به آن توجه نکردیم.

و تصور کنید که چقدر سخت است که کسی صاف صاف توی چشمانتان نگاه کند و به کتاب مورد علاقه تان بدو بیراه بگوید! «مسأله موسیقی یک مسأله نظری و مورد اختلاف است که هر عالم و صاحب معرفت و کمالی از آن استنباط مخصوص و معینی دارد. و خلاصه بعد از یک مدت میز پرامانتهایمان که فقط اسمش پر امانتها بود و معمولا براساس سلیقه خودمان پرش میکردیم رونق خوبی گرفت انقدر که روزی دو سه بار خالی میشد و دوباره با کتابهای خوب پرش میکردیم. ولی خدا نصیبتان نکند این کاربرانی را که خودشان خوره کتابند و انقدر خوانده اند که هر چه معرفی می کنید را حداقل 5 بار خواندند و کهنه کردند! از جمله این نوع کاربران در کتابخانه ما دو مرد حدود 50 ساله هستند که هر بار با هم به کتابخانه میآیند و میروند سراغ کتاب های اقتصاد و علوم اجتماعی و هر کدام حداقل پنج کتاب انتخاب میکنند. حالت دیگر این است که به جای نویسندهی یکسان سراغ «فرمولهای» یکسان بروید. این فیلم به تهیهکنندگی اسکات رودین توسط Columbia Pictures با بودجهای ۵۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشهها فروشی بسیار خوب معادلبا ۲۲۱ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.

مرکز فروش کتاب های موسیقی

A᠎rt icle has  been c᠎reated  with the help ᠎of sahandbook C ontent Generator  DEMO!

نوشتههای بیشتر این لوحها، بیشتر مرتبط با امر بازرگانی، اداری و حکومتی بود. برای مثال اخیرا وبیناری دیدم که در آن یکی از متخصصان حوزه بازاریابی و تبلیغات به معرفی کتابهای این حوزه و مشاوره خواندن به علاقه مندان در این حوزه پرداخته بود. همانطور که در این نقل قول مشخص است، این انتظار از سوی کاربران از کتابداران وجود دارد که حداقل نسبت به کتابهای شناخته شده اطلاعات کافی را داشته باشند. البته همانطور که در کتاب «چگونه درباره کتابهایی که نخوانده ایم حرف بزنیم» گفته شده، ما نمیتوانیم همه کتاب ها را بخوانیم و با انتخاب یک کتاب، عملا انگار که کتاب های دیگر را کنار گذاشتهایم؛ پس کتابداران میتوانند تنها به تورق کردن کتابها و آشنایی با ایده اصلی آنها بسنده کنند. و از همه بدتر اینکه خودتان اینو خوندید! خلاصه که من هم اوایل خیلی در این مخمصه گرفتار شدم و چون نمی توانستم بهشان بگویم این وظیفه من نیست و همه کتابهایمان خوب است برو یکی را بردار! بهبودی توضیح داد که برای مثال اخیرا برای کاری، مجبور شده است که شماره های چهار سال از یکی از روزنامه های دوران قاجار را مطالعه کند، درحالی که هیچ لذتی از آن نمی کتاب ساز و آهنگ برد. البته پیشنهاد من این است که هر دو اپلیکیشن را به صورت همزمان داشته باشید و در مواقع لازم با یک مقایسۀ قیمت سریع به سراغ خرید کتاب از اپلیکیشن منتخب بروید.

دیدگاهتان را بنویسید