8 روش‌های کمتر شناخته شده برای استفاده حداکثری از کتاب درک و دریافت موسیقی

توضیحات کتاب کتاب موسیقی کبیر – ( فارابی ) در کتاب خود نخست، موسیقی را تعریف می کند، سپس راه هایی را باز می نماید که باید برای رسیدن به مبادی موسیقی طی نمود. هر خواننده شیوه خود را برای ارزیابی اینکه آیا کتاب شما ارزش خواندن دارد یا منبع نه را داراست. مقاله دوم نیز به تعریف بُعد یا فاصله موسیقی پرداخته و آهنگهایی طبیعی برای انسان شمرده و نغمات طبیعی در عود را معرفی می کند. در مقالهٔ دوم به فواصل میان نغمات از نظر ارتفاع صوت اشاره می کند. فارابی در مقدمۀ کتاب خود اشاره کرده که کتاب دوم موسیقی کبیر به بررسی و بازخوانی انتقادی منابع یونانی و عربی، به ترتیب تقدم و تأخر زمانی اختصاص دارد. او می گوید که آثار تئوری دانان یونانی را مطالعه کرده است، اما چون منابع و مآخذش ناقص بوده اند، ناچار شده خود تئوری موسیقی را از نو تدوین کند. نظر خوانندگان قبلی را در سایتهای تخصصی کتاب بخوانید و به این ترتیب، نظر عموم درباره کتاب انتخابی خود را بدانید. در بخش عمده روند آماده سازی کتاب – از تعیین حروف و الگوهای حروفچینی و تصحیح نمونه ها تا تصحيح آخر و آماده سازی نمایه – حضور دائم داشته ام و از این نظر، مسئولیت کتاب، چنان که هست سراسر بر عهده مترجم است.

زندگی مخفی کتاب

در ترجمه این کتاب به چند دلیل از معادل سازی برای واژه ها و اصطلاح های فنی یا به کارگیری معادل های موجود تا حد ممکن پرهیز کرده ام، و دلایل به اختصار چنین بوده اند: واژگان تخصصی رشته های گوناگون هنری، علمی، تکنولوژیک، اجتماعی و سیاسی همواره محصول جانبی جریان هایی زنده و پویا بوده اند و آشکار است که با پرداختن به معلول ها نمی توان هیچ سهمی در آفرینندگی یا حتا تولید داشت، تردیدی نیست که اگر روزی بتوانیم در زمینه پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر نقش جهانی ایفا کنیم. آن گاه به صدا، فواصل، انواع یا اجناس ذوالاربع، جماعات و خلاصه به آهنگسازی می پردازد. پس ازآن فارابی از رباب (کمانچه امروزی) سخن گفته و در نهایت نیز به سازهای خانواده چنگ می پردازد. اما احتمالا منابع اولیۀ فارابی قدری جدیدتر از کتابهای بالا بوده است. هر دو لهجه امریکن و بریتیش در بین کتابهای داستان وجود دارند اما بیشتر عناوین بریتیش هستند. تعداد چاپ هر جلد از این مجموعه، بین شصت تا هشتاد مرتبه بوده است و جلد اول آن به چاپ هشتاد و دوم رسیده است.

کتاب چیست – و چه چیزی نیست

امیر گفت: «تو از این فن چیزی میدانی؟ پس می توان گفت: به معرفی بهترین کتاب های روانشناسی می پردازیم. تسلط او بر موسیقی عملی و مهارت بینظیرش در این مقوله که سبب پیدایی افسانههایی شده، سبب گشت موسیقی کبیر او به عنوان یکی از آثار کمنظیر و بل بینظیر تمدن اسلامی در موسیقی شناخته شود. دکتر محمود احمد حفنی در دیباچه خود بر چاپ موسیقی کبیر در مصر و در تأکید بر تأثیر تسلط فارابی در موسیقی عملی و نقش آن در پرداختهای قدرتمند نظری او میآورد: «شکی نیست که فارابی به هنر موسیقی عملی نیز وارد بود و همین امر سبب شد که در تعریف مبانی و اصول موسیقی به دقایق موضوعهای هنر نظری وارد شود و آنها را روشن سازد. این کتاب مجموعهای از روشهای عملی را توصیف میکند که توسعهدهندگان میتوانند در برنامههای نرمافزاری موجود خود از آنها استفاده کنند. موارد یادگیری این کتاب، شامل تمرینات، مسئلهها و راهحلهای آنها میشود. فارابی بخش دوم را به سه فن تقسیم کرده است: در فن اول به اصول هنر پرداخته و آن را اُسطقسات هنر موسیقی نام نهاده است ودر دو مقاله به موضوع ایجاد نغمه­ها و اصوات، علل زیری و بمی آن­ها، تعریف ابعاد موسیقی و مقادیر عددی آن­ها در ترکیب، جمع، تصنیف و تقسیم آن­ها و بحث در اقسام جمع­های تام یا (گام­های کامل) شامل نغمه­های متجانس می­پردازد.

موضوعاتی که در بخشهای باقی مانده از کتاب موسیقی کبیر مورد بحث قرار گرفته، شامل نغم، ایقاع، الحان و سازهای مشهور و نحوۀ تسویه (کوککردن) آنهاست. کتاب «موسیقی کبیر» او یکی از برجستهترین منابع و مراجع موسیقی در تمدن اسلامی ـ ایرانی محسوب میشود. نادیده گرفتن فارابی به معنای نادیده گرفتن مطلق فلسفه در تمدن اسلامی ایرانی است. اندیشمندی که نادیده گرفتن نقش و آثارش در نضج و رشد عقلانیت فلسفی در این تمدن هرگز ممکن نیست. اگر میخواهید فرزندتان با دلی قرص رشد کند و از رشد ذهنی و حافظه نیز لذت ببرید، روایت داستان های کودکانه را جدی بگیرید. علاوه بر این، انتشار سیدی و مثالهای صوتی همراه با کتاب، به مفاهیم نو و پیچیدۀ کتاب جذابیتی دوچندان بخشیده است. داستان های کودکانه در عین حال که تجربه ای لذت بخش هستند میتوانند بدون آشفتگی مفاهیم را نیز تفهیم کنند. مزیت دیگر بستههای آموزشی سنجش امیرکبیر امکان دریافت جزوات ویرایش شده بدون نیاز به پرداخت هزینه مجدد توسط خریدار می باشد. گرچه مطالب کتاب درک و دریافت موسیقی به ترتیبی معین به نگارش درآمدهاند اما با روشهای آموزشی ویژه هر معلم نیز به آسانی تطبیقپذیر هستند. A᠎rtic le w as gener᠎at​ed ᠎with the ​help of sahandbook C᠎on᠎tent Gen᠎erat or D em​oversi on !

دیدگاهتان را بنویسید