یک دوره مختصر به تاب

ایدهی کتاب بخشنده آنقدر جذاب و تاثیرگذار بود که فیلمسازان آمریکایی امتیاز ساخت فیلمی از روی کتاب را از نویسندهی آن خریدند و در سال 2014 فیلمی با همین نام ساخته شد. سلزنیک تهیهکننده فیلم به استعداد هیچکاک برای ساخت این فیلم شک کرده بود و یونیورسال هم نمیخواست بازیگران مورد علاقهی هیچکاک را پای امضای قرارداد بیاورد. وی یادآور شد: آنچه من قم هم عرض کردم و حالا اینجا تأکیدش بی مناسبت نیست، نظریه ای که امام در باب حکومت دارد و اسلام را مساوی با حکومت قرار داده، به نظر من تفوق بر نظریه خطابات قانونیه دارد. وی با بیان اینکه واقعا ابتکارات اصولی امام از معاصرین و اقران خودش به مراتب بیشتر است، افزود: تعبیر نکنم که ظلمی به امام شده-که شده- ولی واقعا از موارد تضییع حق است؛ یعنی حق علمی امام در حوزه های علمیه و مراکز علمی واقعا تضییع و به آن توجه نشده است. باید مسئولان حوزه و مراکز علمی و دانشگاهی ایران و غیر ایران به دنبال این باشند که شخصیت بزرگ و بی نظیر سیاسی در عالم روحانیت، از نظر علمی چه ابتکارات و ابداعاتی داشته است. بحمدالله فضلای حوزه علمیه قم و برخی از اساتید در مباحث خارج اصولشان این نظریه را مورد بحث قرار داده اند و تا به حال مقداری که من اطلاع دارم سه مجموعه مدون در این زمینه تقریر و تحریر شده است.

کتاب Как Дела

᠎This  po st h᠎as  been c reat ed by G​SA Con tent  Ge​nera tor DE MO.

10 دلیل چرا داشتن عالی کتاب آیا نیست کافی

شبکه مترجمین توانسته تا درصد بالای از این شرایط را ایجاد کند. حجت الاسلام و المسلمین محمد مقدم در این مراسم پیروزی انقلاب اسلامی را یک روز فرخنده و تأثیرگذار در تاریخ جهان و جامعه ایران دانست و گفت: معمار انقلاب اسلامی عالمی فرهیخته، فقیهی روشن ضمیر، دانشمندی اسلام شناس و آگاه به مبانی دین و زمانه خویش بود. مراسم رونمایی از کتاب جدید حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با عنوان «خطابات قانونیه»، روز چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه با سخنرانی آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی، در پژوهشکده امام و انقلاب اسلامی برگزار شد. آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: جنبه بسیار بی نظیر امام در رهبری، هدایت سیاسی و اندیشه های سیاسی امام جهات علمی ایشان را تحت الشعاع قرار داد؛ می شود این را گفت و این هم می تواند یک عامل باشد اما بالأخره نباید از این مسأله غفلت کرد. آنچه در نظریه خطابات قانونیه اتفاق می افتد همین نکته بسیار مهم است که گفتمان مولی و عبد یک منطق جزء نگر ایجاد می کند اما امام آن را از این حالت جزء نگری خارج و به یک حکم عام قانونی تبدیل می کند. بلکه یک تحولی را در همه فقه ایجاد می کند؛ یک تحولی را در مبانی اصولی مشهور تا قبل از امام ایجاد می کند.

یعنی همه دانش ها نیاز به تحول دارند. من فکر می کنم تعبیری که آیت الله شهید مصطفی خمینی بیان کرده اند که این یک بارقه ملکوتیه است، یعنی امام در آن زمان افق را بسیار بلندتر دیدند و دقیقا بر این نکته التفات داشتند که این گفتمان که بر این فقه حاکم هست نمی تواند پاسخگوی انبوه پرسش هایی باشد که در دنیای جدید با آنها مواجه هست. رئیس پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی افزود: هنر دوم امام در این بود که پس از پیروزی انقلاب نظامی را شکل دهد که بر پایه و اساس باور و اعتقاد دینی شکل گیرد. ابزاری که جریانی ثابت از ورودیها را وارد قشرهای بصری، شنیداری و حسی مغز ما میکند. ما سعی کرده ایم که این کار تبدیل به یک کتاب شود و نگذاشته ایم در حد یک تقریر باقی بماند. این کتاب تقریر درس سید حسن خمینی است که توسط دو تن از شاگردان او به نام های سید محمود صادقی و محمود شهیدی نگارش شده است. کتاب البیع امام مشحون از نظریات عمیق و جدید و حرف های نو در این کتاب البیع بسیار فراوان است؛ اما متأسفانه هنوز اینها به صورت خام باقی مانده، تحقیق نشده و باید تحقیق شود.

اما آیا این تصور از جهان درست است؟ بالأخره خطابات قانونیه جزئی از متون دین است اما «الاسلام هو الحکومه» یک نگاه وسیع تر و گسترده تر، عینیت اسلام و حکومت است. بعید نیست یکی از مبانی نظریه خطابات قانونیه همین «الاسلام هو الحکومه» باشد. یک نتیجه قهری این نظریه امام این است که هیچ حکمی از فروع مثل نماز، روزه و حج نمی تواند با حکومت تزاحم کند؛ نه اینکه بگوییم تزاحم پیدا می کند و حکومت مقدم است. یعنی من فکر می کنم زمانی که حضرت امام نظریه خطابات قانونی را مطرح می کردند شاید بحث هایی که امروز در حوزه فقه مطرح هست، اینقدر ملموس نبود و نگاه ایشان بسیار بلندتر از زمان خودش بود. یعنی یک زمانی هست که دیگر فلسفه مشائی پاسخگو نیست و حملات شدیدی به این دانش می شود و کم کم این گفتمان حاکم تغییر می کند و به حکمت صدرایی تبدیل می شود که پاسخگوی بسیاری از مسائل و معضلات اندیشه فلسفی ما بود.

ستاره بودن در تجارت یک امر خرید کتاب است

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد ارسال رایگان کتاب لطفا از صفحه ما بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید